ÉLETVITEL

Hogyan szabaduljunk meg a cukrofüggőségtől?

13.10.2017 SZERKESZTŐSÉG
A cikk szerzője

Hogyan szabaduljunk meg a cukrofüggőségtől?

Hogyan szabaduljunk meg a cukrofüggőségtől?

Hosszú évek óta halljuk, hogy hogy a cukor toxikus és lassan öl. Sosem késő elgondolkozni azon, mit eszünk meg naponta. Gyakran érzi magát fáradtnak és tompának? Mindig éhes? Úszógumija van, mely még a rendszeres testedzés ellenére sem tűnik el? Mit csinálhat rosszul és hogyan szabadulhat meg a cukorfüggőségtől? Miért is oly káros? 

Ön függő?

Bizonyított tény, hogy a cukor úgy hat az emberi agyra, mint a drog. Ha megpróbálja kivonni táplálkozásából (az italokból is), nagy valószinűség szerint hasonló elvonási tünetek jelennek meg Önnél, mint a dohányzók esetében, kik a nikotinfüggőségtől szeretnének megszabadulni. A leggyakrabban fejfájás, rosszullét, étvágytalanság s természetesen az elmaradhatatlan szüksége a hiányzó drog beszerzésére való vágy jelentkezik. Ahogyan a dohányosok a cigarettát egyfajta “nyugtató szernek” tekintik, idegesség vagy túlterheltség esetén, a “cukorfüggők” egy fárasztó nap után egy édesített csokoládé után nyúlnak. A pszihikai és fizikai függőségen kívül a legújabb kutatások szerint a cukor sokkal nagyobb kárt tehet egészségében, mint azt a tudósok eddig hitték.

Fruktóz a górcső alatt

Az elismert amerikai endokrinológus és obezitológus, Robert Lustig szerint a cukor az egészvilágra kiterjedő oka az elhízás pandeémiájának, amely újabban a fejlődő országokat sem kíméli. Pontosabban nem is magáról a cukorról van szó, hanem egy nelkülözhetetlen összetevőjéről – a fruktózról.  Amennyiben egy kocka cukrot veszünk (szacharóz) , abban ½ egység glukóz és ½ egység fruktóz található. Csehországban nagyon ismert Lusting könyve „Cukor- a mi gyilkosunk“ , amely 2015-ben jelent meg. Felhalmozza az összes ismeretet, melyekre a pánciensekkel való munka során tett szert. Többek közt rájött, hogy a fruktóz olyan hatással van a májra mint az alkohol, és az elhízás mellékhatásain kívül ugy nevezett metabolikus szindrómát okoz, ami magas vérnyomásban, inzulin rezisztenciában, cukorbetegségben, gyorsabb öregedésben, érelmeszesedésben és a visceláris zsír felhalmozódásában nyilvánul meg.

Édes élet cukor nélkül – 1. számú stratégia

Ezt követően nagy divattá vált a cukor mentes élet. New York-ban, nem egész egy évvel Lustig könyvének megjelenése után megszületett a népszerű szakácskönyv Sarah Wilson, a népszerű ausztrál újságíró és blogger kezei közt, „Édes élet cukor nélkül“  (pontosabban fruktóz nélkül) címmel. Bevezeti az olvasót a nyolc napos detoxikációs (leszokási) programmal, és sok új receptet hoz kiadós ételekre, melyeket cukor nélkül is elkészíthet. Azt állítja, hogy a cukorfüggőség 8 héten belül leküzdhető. A leszokási folyamat alklamával szükséges minden cukrot megvonni a szervezettől amely az ételben, italban és a gyümölcsben. Amennyiben 8 hetet kibír gyümölcs nélkül, sikerül leszoknia és tudni fogja, hogy a gyümölccsel is óvatosan kell bánni, a legkevesebb cukrot a bogyós gyümölcsök tartalmazzák (minden erdei gyümölcs). Az édesebb gyümölcstől tartózkodjon (banán, szőlő,…), használjon egészséges növényi zsiradékokat, egyen húst, zöldséget, tejterméket és dióféléket.

Édes desser csak egyszer hetente- 2. számú stratégia

Picit enyhébb megvonási mód az egészségesebb táplálkozáson alapul. Robert Lustig a túlsúlyos gyerekek szüleinek azt javasolja, hogy tartózkodjanak a gyümölcslevektől, melyek nem tartalmaznak rostokat. Éppen a rostok használhatók szűrőként a fruktózra, védik tehát a májat is a fruktóz káros mellékhatásaitól. A gyümölcsöt tehát nem szükséges teljesen elhagynunk, csupán fogyasszuk mindig teljes egészében. Édes desszertet csupán egyszer egy héten kellene fogyasztanunk, például a vasárnapi ebéd után. A jó hír azonban az, hogy a zsír önmagában nem káros (állati zsiradék, zsíros tejtermékek, kókuszolaj) csupán a cukorral kombinálva. Mivel a zsírszegény tejtermékek cukrot is tartalmaznak, jobban teszi, ha visszatér a jólismert zsíros tejtermékekhez!

Link bemásolása

Javasolt cikkek

Hogyan űzzük el a téli fáradtságot? Hogyan űzzük el a téli fáradtságot?
Személyre szabott edzés, avagy fedezd fel a jóga varázsát Személyre szabott edzés, avagy fedezd fel a jóga varázsát
Ugrálással a szebb testalkatért Ugrálással a szebb testalkatért


x